Handledning

Processinriktad handledning

I processinriktad handledning får medarbetaren tillfälle att reflektera över sitt arbete, sitt förhållningssätt och vad som händer i mötet med kunder, samarbetspartners och kollegor. Handledningen ska ge ett vidgat perspektiv, fokusera på lösningar och utveckla kommunikation och samarbete. Handledning är främst en förebyggande insats men ska även ge stöd och avlastning när något inträffat. Den professionella yrkesrollen är i fokus.

 

Exempel på teman för handledningen:

  • bemötande av människor i svåra situationer
  • etiska dilemman
  • likabehandling
  • avlastning och stresshantering
  •  utveckla kommunikation och samarbete

Syfte

Syftet är att såväl individen som gruppen utvecklas i den professionella yrkesrollen. Handledningen ska ge förutsättningar för en större förståelse för egna och andras reaktioner samt att medarbetaren känner sig säkrare och tryggare i arbetet med kunder och andra aktörer. Handledningen ska bidra till en ökad förmåga att hantera balansen mellan krav och resurser samt mellan arbete och fritid.

Läs om mer handledning: www.omvarnadshandledning.se

Be Sociable, Share!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *